‘Connected’ voertuigen en verkeerssystemen kunnen door het slim uitwisselen van data helpen het verkeer groener, veiliger en efficiënter af te wikkelen. Voor het Do IoT Fieldlab-project werkt MICD in dit verband aan een interessante use case: connected auto’s detecteren fietsers en helpen zo kruispunten fietsvriendelijker te regelen.

 

 

Duur
Van mei 2021 tot mei 2022

Partners (TU Delft)
Do IoT Fieldlab
TU Delft-CEG, Department of Transport & Planning

Goede verkeersregelsoftware – de software die de verkeerslichten op een kruispunt regelt – is een voorwaarde voor een goede afwikkeling van het verkeer. De software is hierbij wel sterk afhankelijk van de juiste verkeersdata. Nu is het beeld van het autoverkeer meestal redelijk scherp, maar fietsverkeer wordt minder strak gemonitord. Hoe mooi zou het dan zijn om juist auto’s in te zetten om fietsers te detecteren?

De auto als sensor

Moderne auto’s zijn uitgerust met een heel scala aan camera’s en sensoren waarmee ze hun directe omgeving ‘scannen’ en interpreteren. De auto is daarmee prima in staat om bijvoorbeeld fietsers te herkennen op het vrijliggende fietspad naast de weg. Als ze die data zouden delen met de verkeersregelsoftware van de kruispunten, ‘weten’ die ook precies waar er hoeveel fietsers rijden en kunnen ze hun groenregelingen dienovereenkomstig optimaliseren.

In het project Connected Vehicles & Smart Intersection Control van Do IoT Fieldlab werken TU Delft onderzoekers en MICD aan dit innovatieve concept. Daarbij komt wel heel wat kijken. Hoe vertaal je die data uit het voertuig in bruikbare informatie over snelheid van de fietsers en aankomsttijd bij het kruispunt? Hoe integreer je voertuigdata met gegevens van de ‘reguliere’ databronnen, zoals lussen in het fietspad en drukknopjes bij verkeerslichten? En hoe komen de data uit de voertuigen eigenlijk bij de verkeerssystemen? Wat kan lokaal worden verwerkt? En welke data moeten met het oog op rekenkracht naar de cloud worden verzonden? Hoe hierbij de privacy en security te waarborgen? Dan is er nog de uitdaging om al die input zo te gebruiken dat het fietsverkeer beter bediend wordt. Welk regelconcept is hiervoor het meest geschikt? Hoe de balans te houden tussen voordeel voor de fietsers en geen of beperkt nadeel voor het overige verkeer?

Simulatie én echt testen

De onderzoekers zullen deze vragen proberen te beantwoorden met behulp van in eerste instantie simulaties. Uiteindelijk zal het concept echter in praktijk worden beproefd op enkele kruispunten in Delft.

De mogelijke winst is groot. Uit eerdere onderzoeken door de afdeling Transport & Planning van TU Delft bleek al dat het fietsvriendelijk maken van verkeersregelingen ervoor kan zorgen dat fietsers 65% minder vaak hoeven te stoppen, zonder dat dat het autoverkeer daar al te veel hinder van ondervindt. Dat maakt fietsen flink aantrekkelijker en vlotter – en de fiets kan zo nog beter concurreren met de auto.