Hoe reageren passagiers in een zelfrijdend voertuig? Dat onderzoekt het MICD van 2022 tot 2025 in een veelbelovend ‘rijdend lab’, de Autonomous Driving Passenger Experience. Met dit speciale voertuig kunnen onderzoekers het gedrag van passagiers veilig en onder realistische omstandigheden testen.
Duur
2022 – 2025Partners (TU Delft)
TU Delft-CiTG afdeling Transport & Planning
Transport InstituutPartners (overig)
Leaseplan Nederland
Automatische voertuigen mogen nog niet aan het verkeer deelnemen. Dat is maar goed ook, want de huidige generatie (semi-) automatische voertuigen voldoen niet aan de strenge veiligheidseisen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Dit bemoeilijkt alleen wel het onderzoek naar automatisch rijden. Hoe kun je bijvoorbeeld meten hoe passagiers het rijden in zelfrijdende voertuigen ervaren? In een afgeschermde testomgeving rijden, is immers heel wat anders dan rijden in een drukke stad.
Het MICD heeft daar met de Autonomous Driving Passenger Experience een veelbelovende oplossing voor bedacht: een lab in een rijdende auto. De auto, een Nissan e-NV200 Evalia, wordt door een menselijke chauffeur bestuurd en kan dus gewoon de weg op. De passagiersruimte achter de bestuurder is echter compleet aangepast: daar zit een proefpersoon die omgeven is door OLED-schermen. Op de schermen worden in real-time de beelden van buiten getoond. Dit geeft de passagier de indruk dat hij voorin het voertuig zit en dat de auto automatisch (zonder bestuurder) rijdt.
In de eerste fase van het onderzoek heeft de passagier achterin geen stuur of pedalen tot z’n beschikking en kan het gedrag worden onderzocht van gebruikers van zogenaamde level 5-voertuigen: automatische voertuigen die geheel zelfstandig rijden. In een latere fase worden wel een stuur en pedalen geplaatst om het gedrag van gebruikers van level 4-voertuigen te bestuderen. Op dat level kan het voertuig wel zelf rijden, maar moet er een chauffeur stand-by zijn om in te grijpen als zich een gevaarlijke of lastige situatie voordoet. Uiteraard functioneren het stuur en de pedalen achterin niet echt – ze worden alleen gebruikt om bijvoorbeeld na te gaan hoe snel iemand in staat is de (level 4-) besturing over te nemen als de situatie daarom vraagt.
Unieke mogelijkheden
Dit innovatieve lab biedt unieke mogelijkheden om het gedrag van gebruikers van automatische voertuigen te bestuderen. Zo’n beetje álles wordt gemeten: er zijn intelligente camera’s geïnstalleerd die gezichtsuitdrukkingen herkennen, en er worden eye trackers, hartslag- en bloeddrukmeters, sensoren die lichaamsbewegingen meten (zoals van schrik je voeten op de bodem drukken) en microfoons (vocale reacties) gebruikt.
Met deze realistische sensorgegevens kunnen onderzoekers – eindelijk – vragen beantwoorden als: hoe snel went u aan het rijden in een voertuig van niveau 4 of 5? Welke verkeerssituaties zijn bijzonder moeilijk of maken gebruikers vooral gespannen? Hoe gebruiken passagiers in geautomatiseerde voertuigen hun tijd nu ze niet hoeven te rijden? Hoe reageren verschillende mensen (jong/oud, mannelijk/vrouwelijk, beginnende/ervaren bestuurders) op verkeerssituaties? En ga zo maar door.